Opettajat tarvitsevat lisää tietoa epilepsiasta

Epilepsialehti - Nuorten nurkka

Opetushenkilöstön tietotaso epilepsiasta vaihtelee. Ymmärrystä on hyvä lisätä erityisesti epilepsiaoireiden yksilöllisyydestä ja sairauden vaikutuksesta oppimiseen.

– Koulujen opetushenkilöstön on tärkeä ymmärtää, että kyse on epilepsioista, eikä epilepsiasta, Epilepsialiiton hankepäällikkö Tytti Svetloff toteaa.

Suomessa on 1 500 epilepsiaa sairastavaa nuorta, joista suurin osa on yläkoulussa, lukiossa tai ammatillisessa oppilaitoksessa. Epilepsian vaikutus koulunkäyntiin on yksilöllistä. Tukitoimien tarve arvioidaan yhdessä huoltajan, koulun ja hoitavan lääkärin kanssa.

Opettajan ei tarvitse olla neurologi

Epilepsia ja sen liitännäissairaudet voivat vaikuttaa oppimiseen ja sosiaalisiin suhteisiin koulussa. Opiskelun mielekkyyden kannalta on tärkeää, että opettajat käsittäisivät epilepsian vaikutukset koulunkäyntiin. Kaikkea ei tarvitse tietää.

– Kun koulussa on sopivasti haastetta, oppilaalla säilyy motivaatio. Kotoa on tärkeä viestiä koululle, jos vointi vaihtelee. Silloin opettajat osaavat kulloinkin edellyttää oikean määrän kouluhommia, Epilepsialiiton asiantuntija Lidia Bogale sanoo.

Jos luokalla on epilepsiaa sairastava nuori, opettajan on hyvä osata epilepsiakohtauksen ensiapua.

– Ensiaputaitojen hallitseminen tuo opettajalle mielenrauhaa ja varmuutta toimia oppilaan kanssa. Opettaja voi yhdessä oppilaan ja tämän huoltajan kanssa sopia käytännöt, jotka tukevat sujuvaa ja turvallista kouluarkea, Bogale pohtii.

Tieto kulkee kahteen suuntaan

Hyvässä yhteistyössä viestitään avoimesti nuoren tilanteesta kodin ja koulun välillä. Tämä antaa opettajalle mahdollisuuden ottaa nuoren tarpeet huomioon. Koulun ja kodin välille on tärkeä löytää toimivat käytännöt, joihin kaikki sitoutuvat.

Epilepsiaan liittyvät käynnit terveydenhuollossa voivat aiheuttaa poissaoloja koulusta. Niiden selvittäminen kuuluu opettajan tehtäviin, mutta silloinkin on tärkeää kohdata nuori hienotunteisesti:

– Aikuinen koulussa on aina auktoriteetti, joka saattaa kysyä tiukastikin poissaolon syytä. Silloin asian selvittäminen voi aiheuttaa nuorelle tilanteen, jolloin hän kokee, että omasta sairaudesta on pakko kertoa, vaikka ei haluaisi tai olisi siihen valmis, Svetloff sanoo.

Nuoren ehdoilla

Nuorelle voi olla vaikeaa kertoa epilepsiastaan koko luokalle tai kaikille koulun opettajille. Nuoren itsemääräämisoikeutta ja omia rajoja tulee kunnioittaa, mutta hänen turvallisuutensa vuoksi koulussa olisi hyvä tietää epilepsiasta ja epilepsiakohtauksen ensiavusta.

– Monesti epilepsiasta tietävät lähimmät kaverit ja muutama luotto-opettaja, Bogale ja Svetloff kertovat.

Usein nuoret ottavat vähitellen vastuuta omien asioiden hoitamisesta ja päättämisestä. Nuori voisi huoltajan kanssa pohtia, kenelle koulussa epilepsiasta kannattaa kertoa.

Mahdollisuuksien maailma

Opinto-ohjaajat auttavat nuoria uravalinnassa. Heidän on tärkeä tietää, että suurin osa töistä soveltuu epilepsiaa sairastaville. Epilepsia poissulkee vain muutaman alan, kuten ammattiautoilun, palo-, pelastus- ja poliisitoiminnan sekä ilmailu- ja merenkulun. Muutoin epilepsia vaikuttaa ammatinvalintaan yksilöllisesti.

– Kaikki aikuiset, jotka ovat nuoren elämässä, ovat vastuussa siitä, millaista toivoa hänelle annetaan tulevaan, Bogale painottaa.
Nuoret tarvitsevat rohkaisua omiin kykyihin ja uskoa tulevaisuuteen. Olennaista on mahdollisuuksien tiedostaminen ja kannustava lähestymistapa ammatinvalintaan.

Infoa opettajille

Epilepsialiiton uudessa Oot yksi meistä -hankkeessa koostetaan opetushenkilöstölle tietopaketti nettisivuille epilepsiasta ja sen huomioinnista koulussa. Tätä varten liitto kerää nuorten ja heidän huoltajien kokemuksia kouluarjesta.

Koulu ja epilepsia -kyselyyn voit vastata 30.11.2024 asti (linkki aukeaa uuteen ikkunaan)

  • Lehden numero: 3/2024
  • Kuvat: iStock.com/ma_rish
  • Lapset
  • Nuoret
  • Perheet

Artikkelin kirjoittajat

Tytti Svetloff Vastaan nuorille suunnatun Oot yksi meistä -hankkeen koordinoinnista, alueellisen toiminnan järjestämisestä ja ammattilaisyhteistyöstä.
Lidia Bogale Toimin nuorille suunnatussa Oot yksi meistä -hankkeessa ja vastaan nuorten yhteisön kehittämisestä Discord-alustalla, somessa ja tapahtumissa.

Mitä mieltä olet sivun sisällöstä?

Aiheeseen liittyvää